Met de trein van Oslo naar Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Met de trein van Oslo naar Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Met de trein van Oslo naar Bergen

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

25 September 2021 | Noorwegen, Bergen

Dit was een vroege start van de dag voor ons, wij moesten om 8.25 uur op het centraal station van Oslo zijn, vijf minuten lopen van het hotel, maar ja liever te vroeg dan te laat niet.

Wij waren dus ruim op tijd op het station, we hadden gereserveerde plaatsen in het eerste treinstel, met koffie en thee vrij verkrijgbaar, goed verzorgd dus.

Het hotel had ons een ruim verzorgd ontbijt meegegeven, omdat het ontbijt pas om 8.00 begon, daar hadden we echt voor de hele dag genoeg aan.

Het was beslist niet druk in de trein en door COVID regels hadden wij vier zitplaatsen voor ons beide, niets te klachten dus.

We hebben een prachtige treinreis gehad, weer een uit het boekje van Rail-Away, zitten beleven en genieten.

Flinke hoogstens met mooie hoogvlaktes met zelfs al sneeuw op de toppen en op het eind flink dalen naar beneden richting Bergen en op het eind veel tunnels.

Aangekomen op het station op zoek naar onze gereserveerde taxi, in Portugal staan ze altijd met een bordje met je naam erop bij de uitgang, hier niet.

Wij bij de hoofdgang eruit, niets te vinden dus, er stond op ons papier tegenover Grand Hotel Terminus, geen hotel te zien.

Johan begon al te sputteren, ik een mevrouw gevraagd of zij het hotel kende, ja hoor loop maar met mij mee ik ben op weg daarna toe.

Wij de hoek om staat daar het hotel en daar tegenover de taxistandplaats die wij moesten hebben, komt er een taxichauffeur op ons af, die was schijnbaar op zoek naar ons bij de zijuitgang, ja wij warenbij de hoofduitgang.

Hij had erg veel haast en reed veel te hard door tunnels van 50km p/u naar de Hurtigrutenkade, daar aangekomen begreep ik zijn haast, er werd ontscheept dus veel ritjes naar elders voor hem, nou daar stonden we dan op de kade en nu.

Wij moesten nog een tijdje wachten want ze waren nog druk aan het ontschepen daarna waren wij aan de beurt, er stonden veel Hollanders te wachten in de rij en er werd veel informatie gedeeld, nooit weg want ze gaan niet allemaal voor de eerste keer zoals wij.

Wij waren als eerste aan buurt en moest weer formulieren invullen van COVID, die had ik geprint en ingevuld van het ministerie van Nederland, had ik dus achterwege kunnen laten.

We mochten aan boord na een temperatuur meting, maar nog niet naar de hut eerst één briefing over de sloepenrol en om zes uur mochten we naar de hut toe en om half zeven was het diner.

Kon nog net een koffer uitpakken voor het diner, de tweede maar later, we hebben een hut op dek vijf op het sloependek, dus als er wat gebeurd, zijn we gauw buiten!!

We moeten naar dek vier voor het eten, dat is nu al lachen samen, gaan we weer een trap omhoog inplaats van naar beneden dus moeten we er weer twee naar beneden, dit is al aantal keren fout gegaan, we leren het vast wel een keertje, misschien.

Om acht uur vertrek uit Bergen op het achterdek met een glaasje champagne voor degene die daar behoefte aan hadden, wij slaan over, was een mooi afscheid van Bergen met al die lichtjes.

Wordt vervolgd,

De groeten van Johan en Jantine.

• 27 September 2021 - 12:06

Agaath & Gerard: