Van Alesund naar Urke en weerom. - Reisverslag uit Urke, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Van Alesund naar Urke en weerom. - Reisverslag uit Urke, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Van Alesund naar Urke en weerom.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

26 September 2021 | Noorwegen, Urke

Wij hebben een prima nacht gehad aan boord, onze cabine is groter als dan we geboekt hadden, vinden wij een cadeautje.

Door COVID-19 regels mogen er minder mensen aan boord, normaal 622 personen, nu zijn wij met 140 gasten aan boord.

We hebben door COVID een vaste tafelnummer, wij zitten naast de captain table, Jan met de pet uit Nederland ha ha, er lopen hier mensen interessant te doen om bij hun in de buurt te komen, en wij zitten daar gewoon.

De lunch en diner worden hierdoor uitgeserveerd inplaats van buffetvorm, vinden wij best oké, Johan heeft wat moeite met de looproute te volgen, dit kan nu ook niet verkeerd gaan.

De regels in Noorwegen zijn gisteren vrij gelaten maar Hurtigruten beslist hier maandag over, nu moeten we in de looproutes nog een mondkapje dragen, en als je van boord bent geweest wordt je temperatuur gemeten, we wachten alles rustig af.

Wat hebben wij vandaag een prachtige dag met mooi weer en er was heel veel te zien, je komt eigenlijk ogen te kort om alles in je op te nemen.

Vanmorgen tijdens het ontbijt een korte stop in Torvik door het goede uitzicht aan boord maak je alles van dichtbij mee, het is net live TV.

Daarna naar Alesund een iets langere stop voor het inladen en uitladen, vanavond komen we terug en mogen we nog even van boord, nog even wachten.

Daarna op weg naar Urke een klein plaatsje aan het eind van een fjord, naar dit fjord wordt alleen in september en oktober gevaren naar Urke daar mochten we van boord met de tender boot, een hele belevenis van dat grote schip overstappen in een klein bootje, prachtig om mee te maken.

Een heel klein schattig plaatsje waar we naar toe zijn gelopen met een flinke waterstroom waar weer waterkracht mee werd opgewekt.

Je kon ook nog in de fjord sauna als je wilde, hebben we maar niet gedaan, we hadden geen zwembroeken bij ons,grapje.

Bij de haven vroeg een mede gast aan de mijnheer daar of er geen kinderen waren in het dorp, ja er waren nog vijf kinderen en die gingen met de boot naar het dal erachter naar school, zelf een van vijf jaar helemaal alleen, de rugzak was groter als het kind zelf, daar worden ze vroeg zelfstandig van zei hij, toch moet ik niet aan denken in Nederland.

Wij met de tender terug naar de boot voor terugtocht naar Alesund, de boot moest eerst nog even gedraaid worden in het fjord, op zich weer een belevenis, de terugvaart was weer prachtig en je ziet telkens weer nieuwe dingen, dit verveeld nooit.

Vanavond een heerlijk diner gehad aan boord, het was zeer goed verzorgd en smaakte heerlijk, daarna zijn we samen nog even een rondje door Alesund gelopen, we moesten om 19.45 uur weer aan boord zijn voor de afvaart en hebben op het achterdek afscheid genomen van Alesund, wat hebben we weer een heerlijke dag gehad, die hebben we maar in de pocket!

Wordt vervolgt,

de groeten van Johan en Jantine

• 27 September 2021 - 11:34

Aty:

Wat een mooie foto en film ziet er echt mooi uit. Kan me indenken dat jullie daar erg van genieten.

• 27 September 2021 - 12:07

Agaath & Gerard: