Bijna op de Lofoten! - Reisverslag uit Sandtorg, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Bijna op de Lofoten! - Reisverslag uit Sandtorg, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Bijna op de Lofoten!

Blijf op de hoogte en volg Jantine

08 Juni 2016 | Noorwegen, Sandtorg

We hadden afgelopen nacht niet zo’n geweldige camping, kwamen wij er vanmorgen achter dat de camping die ik bedoeld had 2,5 km verderop lag, en die zag er ook nog geweldig uit, navigatie foutje.
Wij vertrokken om 9.15 en wij hebben 270 km gereden, dit is 60 km langer als gepland maar de camping die wij op het oog hadden, was dicht, dus doorrijden maar. Dit hield in vijf km een smal pad heen en op het zelfde pad keren en weer vijf km terug.
We hebben vandaag alle weer wat je maar bedenken kon gehad, vertrokken met storm, bijna de hele weg regen en op de bergen had het ook nog gesneeuwd en het was 2 graden boven nul op de berg, koud dus.
De wegen worden steeds beter en breder nu we afzakken naar beneden, de weg door de bergen gaat dan ook veel vlotter als gisteren, want bergen hebben we vandaag veel gezien en beklommen. Wij waren na 185 km heel vlot in Bjerkvlik, daar sloegen wij af richting de Lofoten.
Zij waren boven in de bergen bezig met elektriciteitmasten te plaatsen met een helikopter, is indrukwekkend om te zien, op een plateau waren mannen in dikke pakken ze gedeeltelijk in elkaar aan het zetten en dan pikte de helikopter ze weer op.
Wij hebben vandaag onderweg ook nog een politie controle gehad, ik hoefde alleen mijn kenteken en rijbewijs te laten zien. En hij vroeg of we voor vakantie in het land waren en waar we geweest waren en waar we heen gingen. Of het voor de eerste keer was dat wij in Noorwegen waren. En hoe lang wij nog in het land bleven, meer niet en hij zij tegen ons fijne vakantie en sorry voor het slechte weer. Dus zo kan het ook. Hebben we dat ook een keer mee gemaakt. Wij hadden van Stena Line wel een waarschuwingen gehad, dat we controle kregen als we van de boot afkwamen, vanwege verscherpte grenscontroles, maar dat is toen niet gebeurd.
Je ziet hier ook veel vluchtelingen, tot zelfs in een plaats vlak onder de Noordkaap, wat zullen die mensen het koud hebben, die kou zijn ze totaal niet gewend, dat word wennen voor ze, als ze daar zo hoog in Noorwegen moeten blijven.
Doordat we niet op die andere camping terecht konden, was het nog flink zoeken naar de volgende camping en ik was het ook flink zat, de vermoeidheid ging mij parten spelen. En dat wij de Tjeldsundbrue over waren zag ik na een tijdje een bord van een camping, ik de weg af en zeg tegen Johan jij gaat maar even kijken of we plaats kunnen krijgen, ik was het helemaal zat. Komt hij na een tijdje terug, zoek maar een mooi plaatsje uit en daarna maar even inchecken en er is ook vrije Wi-Fi, zo gezegd zo gedaan. We hebben een prachtig plekje met een prachtig uitzicht en waren de enigste op de camping. Komt er om 20.00 een camper de camping oprijden, zet zijn camper strak naast ons voor ons raam waar wij naar buiten kijken. Johan eruit of hij hem ook ergens anders kan zetten want hij staat voor ons uitzicht, o de view, zegt hij tegen Johan en zet daarna dat ding strak naast ons aan de kant waar wij de deur hebben, snap je dat nou?( zie foto) Een zee van ruimte, twee voetbal velden groot, een caravan en een camper en staan vlak naast elkaar. Het is maar voor een nacht, dan gaan we weer verder. Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.