De bergen over! - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De bergen over! - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De bergen over!

Blijf op de hoogte en volg Jantine

07 Juni 2016 | Noorwegen, Skibotn

Het is zes uur de volgende morgen dat ik dit verslag schrijf, Johan slaapt nog.

Wij vertrokken vanmorgen om 9.30, we hebben 285 km gereden, een flink stuk dus. De weg ging bijna in zijn geheel langs de fjorden, dus de wegen waren niet te niet te breed, dit is goed opletten! Ze zijn hier wel grote stukken van de wegen aan het verbeteren, met tunnels er tussen, dit kan zo 15 km schelen als er een bocht om een fjord afgehaald wordt. Er zijn nog twee tunnels in aanbouw, dus nog niet klaar, we hebben een paar flinke stukken over gravelwegen gereden, omdat ze ook met de wegen bezig zijn. De auto en de caravan zien er niet meer uit, hoezo de auto wassen? Op een gegeven moment zagen we de bergen in de verte, met nog flink veel sneeuw erop, aan de overkant van een fjord, ik zeg tegen Johan, als we daar maar niet over heen moeten, nee zegt Johan, je rijd er omheen, langs het fjord. Hij is de kaartlezer, toch? nou niet dus. Na een kronkelweg om het fjord, moesten wij naar boven. De auto had het behoorlijk zwaar. Ik heb hele stukken in zijn tweede versnelling naar boven gereden, echt niet harder dan 40/50 km per uur, maar wij kwamen boven. Mijn hart zat in mijn keel dat ik boven was, maar even stoppen. Komt Johan naar mij toe gelopen, kun je die auto nou niet verder zetten, ik zeg hoezo, had ik de deur van de caravan precies boven een plas gezet, nou dit vind ik wel knap van mijzelf, dat dit mij gelukt is na zo’n rit. De auto wat verder gezet en eerst maar wat warme chocomel en van het uitzicht genieten, voor we weer verder gingen. Later kregen we nog zo’n berg maar dan iets minder hoog. Onderweg nog even een stopje gemaakt bij de grote buurtsuper hier, voor wat melk en groenten en aardbeien uit Nederland, deze kosten hier € 2,- een pond, vind ik eigenlijk wel meevallen, als je bedenkt dat een liter melk € 1,90 kost. Daarna nog een stukje verder gereden om een slag te slaan richting De Lofoten. En de campings zijn hier niet dik bezaaid, dus daar moet je wel over na denken als je doorrijd. Kregen we ook nog met een weg opbreking te maken, waar we een half uur moesten wachten, omdat je om en om daar over een strook weg geleid wordt, met een volgauto ervoor, dit kan er ook nog wel bij. Om vijf uur waren we in Skibotn, daar was een camping. Er was niemand aanwezig, bellen dus, zoek maar een plekje er is stroom, niet dus, weer bellen. Komt zijn broer aan op een motor alleen met een trui aan naar ons toe, het is roetkoud en het regent flink en het stormt intussen. Bleek door het gedonder bij de elektrakast onze aardlek eruit gegaan te zijn, dit is voor het eerst sinds wij de caravan hebben. Gauw naar binnen en de kachel aan met wat warme thee erbij, dit werkt allemaal op stroom.
Ik was niet meer te genieten en had de hele dag al last van hoofdpijn, dus jullie begrijpen het wel, mijn lontje was zeer kort deze avond en Johan had het op zijn manier met alles zo zwaar, dat ik om 21.00 uur op bed ben gegaan, het was genoeg voor een dag! Wij stonden aan het water zonder enige bescherming om ons heen. En het stormde zo dat ik om 23.00 uur het hefdak van de caravan naar beneden heb gedaan, toen was het wat rustiger in de caravan, geen geklapper en geraas meer te horen binnen, ik kon weer rustig verder slapen.
Word vervolgt.
De groeten van Johan en Jantine.


  • 08 Juni 2016 - 19:29

    Joep:

    Als ik de 4e foto zie krijg ik gelijk weer trek in zalm.

  • 08 Juni 2016 - 19:33

    Berna:

    Hey Johan en Jantine,

    Wel een hele onderneming en ook vermoeiend denk ik Jantine om alles zelf te rijden. Sneu voor Johan.
    Het noorderlicht hebben jullie dus helemaal niet gezien. Wij genieten van jullie verhalen en de mooie foto's . Hierbij de groetjes van de zwemploeg.

    Groetjes Berna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 32847

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: