Weer thuis. - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Weer thuis. - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Weer thuis.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

01 Juli 2016 | Nederland, Wolvega

Onze reis is voorbij we zijn weer heelhuids thuis, vooral na wat ons gisteren is gebeurd, na precies 9355 km gereden te hebben. We hebben 786 liter benzine gebruikt.
Het heeft ons naar ons doel gebracht, de Noordkaap, de weg er heen en terug was prachtig het doel zelf viel tegen, een grote toeristisch attractie, maar dat geeft niet, want we hebben ons doel bereikt. Wij zijn op het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland geweest en op het noordelijkste puntje van het vaste land van Europa, dus verder hoeven we niet meer, we kunnen nu uitrusten!
Wij vonden de Zweden toegankelijker als de Noren, Zweden zullen je altijd proberen te woord te staan en zijn erg behulpzaam, al denken ze maar dat je op zoek bent, dan vragen ze al ken ik je helpen. Veel oudere Noren spreken geen woord over de grens en als je dan wat vraagt is het alleen Noors en dan ook alleen Noors, ook niet proberen bv met handen en voeten, wat de Zweden wel altijd zullen proberen, als ze geen Engels spreken,dit hebben we vele malen meegemaakt. De Noren zijn erg chauvinistisch wat Noorwegen betreft, bij elk huis hangt wel een Noorse vlag of een Noorse wimpel ze hebben werkelijk overal de Noorse vlag op bv op de auto, fiets, tas, kleding en misschien ook wel op hun ondergoed, maar dat heb ik niet kunnen controleren. Noorwegen is een gigantisch duur land dus onze spaarpot is voor 1/3 gebruikt in Zweden en voor 2/3 in Noorwegen en daar moet ook nog wat bij. Een voorbeeld, een brood kost bijna €4,- en een liter melk bijna €2,-. En een sinasappel €1,-. Het was dus niet raar, dat wij net over de grens in Charlottenberg in Zweden, in de Lidl de klanten 2/3 Noren waren.
We hebben 52 overnachtingen gehad op 31 campings in 5 landen. De campings waren van €25,- tot wel €40,- per nacht in Noorwegen en van €15,- tot €25,- in Zweden met uitzondering van Stockholm en Göteborg.
Ik ga nu alles nog even nalopen in mijn reisverslagen en nog wat foto’s bij plaatsen, ik had mijn foto account nog wat uitgebreid. En dan laat ik alles afdrukken in boekvorm, dat is voor ons een mooie reisherinnering. Die van Nieuw Zeeland koesteren we nu nog steeds. Johan gaat in augustus weer figureren in de opera van Nijetrijne, dat vind hij prachtig.
Dank aan de gene, die ons gevolgd hebben deze reis. Voor jullie reacties, lieve mailtjes en leuke telefoontjes, daar waren wij erg blij mee, dat doet ons goed.
Voor de laatste keer
De groeten van Johan en Jantine.


  • 24 Juli 2016 - 12:04

    Marian En Henk Van Vliet:

    Hi J en J,

    Het is weer zondag en dan kan ik even op mijn gemak, achter de KIJKPIJP zit en de nog te lezen reisverslagen door te nemen, je weet wel die van de linkerkant.
    Heel leuk, want dan ben ik helemaal compleet.
    We hebben jullie persoonlijk al van harte thuiskomst gewenst.
    Dit was het dan.

    Groetjes,
    M en H

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 32857

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: