De Lofoten. - Reisverslag uit Bleik, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De Lofoten. - Reisverslag uit Bleik, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De Lofoten.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

09 Juni 2016 | Noorwegen, Bleik

Wij zijn vanmorgen 9.15 vertrokken uit Sandtorg, dit ligt voor de Lofoten, en wij hebben 192 km gereden vandaag. We hebben prima geslapen tot zeven uur vanmorgen en heerlijke gedoucht, wij stonden op een terrein bij een hotel en natuurlijk aan een fjord. Het grootste stuk vandaag ging langs verschillende fjorden en ik ben vandaag mijn tweede wieldop verloren, ik heb hem nu niet zien gaan zoals de vorige keer. Ik ontdekte het met het koffiedrinken, dat zien we bij thuiskomst wel weer verder. Wij zijn vandaag door een tunnel en over drie gigantische bruggen gegaan over de fjorden en hoog dat die krengen waren, ik ging weer in zijn tweede versnelling omhoog. En het was ook nog een brug te ver heen en terug. Dat wij aan het tanken waren, zeg ik tegen Johan, aan de overkant ligt de grote plaats Sortland, daar kom je straks langs zegt hij, ik kom bij de brug en sla af en ga de brug op, zegt Johan je had rechtdoor gemoeten. Dus eerst de brug over en aan de andere kant keren dan maar. Is daar nog een grote Rena 1000 dat is de AH hier, daar toch maar even naar binnen, want de komende dagen zien wij geen winkels meer. Dus inplaats van worstjes vanavond( je weet wel Henk waar die vandaan komen). wordt het zalm, misschien wel uit een van die grote zalmkwekerijen die we haast in ieder fjord zien. Dat wij de winkel uitkwamen, zag ik daar de Hurtigruten boot aankomen, dat is de tweede keer deze reis dat we er een zien, gauw het fototoestel uit de auto gepakt. En daarna de brug maar weer over en onze reis vervolgen. Het is hier prachtig, soms stoppen we gewoon even op een parkeervak om goed rond te kijken. Wat een verscheidenheid van bergen en kliffen en al dat water ertussen. Het landschap begint hoe hoger je komt aardig te veranderen, het word wat vlakker en kaler naar het noorden toe en soms een heel stuk vals plat erin, daar moest de auto flink aan trekken. Het laatste stuk hadden we ook flinke tegenwind tot aan storm toe. We moesten in de buurt van Andenes, het uiterste plaatsje op het noorden van de Lofoten om een klif heen. En daar in een kom ligt de camping, in Bleik, aan het strand, niet stil en verlaten. We hebben een mooi uitzicht op zee. Het stormt flink dat alles piept en kraakt als je binnen zit en voor de tweede keer deze vakantie hebben we het hefdak naar beneden, dat zegt genoeg. Het is nu 22.50 en ik ben elk uur een foto aan het nemen, want hier zie je de midzomernachtzon, hij gaat dus niet onder. Die hebben we op de Noordkaap niet gezien. Morgen hebben we een rustdag er word niet gereden. En dan gaan we morgen even informeren naar een walvissafari die vertrekt uit Andenes, maar dan ook alleen als het niet stormt zoals vandaag, want ik ben niet gek. Dat is in Nieuw Zeeland niet door gegaan, dit is misschien een herkansing. Vandaag was het windkracht 9/10 zei de camping eigenaar en de wind kwam uit de verkeerde richting, morgen is het beter zegt hij.
Word vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 32902

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: