Het eiland Öland en de stad Kalmar. - Reisverslag uit Borgholm, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Het eiland Öland en de stad Kalmar. - Reisverslag uit Borgholm, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Het eiland Öland en de stad Kalmar.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

18 Mei 2016 | Zweden, Borgholm

Ik was vanmorgen heel vroeg uit de veren, ik had weer eens last van mijn slaapprobleem, om zes uur dacht ik, ga eruit en douchen, daarna wat langs de waterkant gelopen en wat foto’s gemaakt.
Toen was Johan er ook uit, gelijk ontbijten, we wilde vroeg weg, we moesten ongeveer een half uur rijden naar het eiland Öland.
Je rijdt eerst over een 6km lange brug het eiland op en wat het eerste opvalt zijn de houten molens van Öland, niet een maar wij hebben er tientallen gezien, maar er zijn er wel een paar honderd op het eiland.
En hagen van bloeiende seringen in allerlei kleuren, zo mooi, ik moest er een foto van hebben., dus auto even aan de kant.
We wilde eerst naar de plaats Borgholm daar is het zomer verblijf van de Zweedse Koninklijke familie, daar moet Jantine natuurlijk even rondkijken en Johan heeft daar geen keus in, hij moet mee.
We zijn daar bij de tuinen geweest van de zomerresidentie, die kon je bezoeken, maar wij waren er veel te vroeg, het ging pas om 11.00 uur open, dan maar niet zei Johan we gaan verder.
Dan maar door naar Borgholms slott gereden, een hele grote ruïne van een oud slot , ook daar even rondgekeken, daarna hebben we nog even door Borgholm centrum gelopen, het was niet bijster groot, ook nog even bij de straat Villagaten gekeken, daar mag je alleen met een vergunning inrijden, want dit is de toegangsweg naar de zomerresidentie van het hof, je ziet maar baas boven baas !
We zijn ten noorden van het centrum naar Blá rör geweest is het grootste bronstijdgraf van Öland het is een hele groot hoop met stenen, misschien is dit het antwoord op mijn vraag van alle hopen stenen en die wij gisteren onderweg tegen kwamen, dat ga ik nog uitzoeken.
Daarna zijn we op zoek gegaan naar Ismantorp, dit viel niet mee om te vinden maar het is gelukt.
Het is een Keltische nederzetting die van 200 tot 650 in gebruik is geweest, je weet niet wat je ziet, het is een ringmuur van 300 meter lang met negen poorten erin soms zijn ze wel vijf meter hoog, hier binnenin lagen 95 huizen, als spaken in een wiel. Het is een ruïne, maar zeer indrukwekkend, dat mensenhanden dat voor elkaar gekregen hebben.
Wij vonden ons portie cultuur wel genoeg voor vandaag, zijn teruggereden naar de plaats Kalmar aan het begin van de brug, en hebben daar nog een flinke stadswandeling gemaakt, het is een zeer mooie stad, met het Kalmar Slott, een oude stadswal en we hebben leuke kleine houten huisjes gezien.
Dat wij eraan kwamen, moesten we de auto kwijt natuurlijk en van die Zweedse parkeerautomaat snap je van de tekst niet veel, ons Zweeds is nog niet zo op peil, Johan het aan een man gevraagd in het Engels, gooi er maar 5 Kronen in, kun je tot morgen blijven staan, ja die is gek dachten wij Hollanders, straks een boete, dus eerst die 5 Kroon erin, kaartje eruit, bekijken en warempel konden we t/m de volgende ochtend 19 mei 12.00 uur staan,voor €0,50 cent, niet te geloven toch!
Het weer was intussen van lekker zonnig, behoorlijk winderig geworden Johan zei, we gaan naar de caravan, het is genoeg geweest voor vandaag, morgen reizen we weer verder, met nog een tussenstop voor Stockholm.
Word vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.