De stad Stockholm dag twee. - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De stad Stockholm dag twee. - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De stad Stockholm dag twee.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

23 Mei 2016 | Zweden, Stockholm

Ik was er weer vroeg uit, was om vijf uur weer wakker en om zes uur had ik er genoeg van eruit.
Ontbijt gemaakt en de lunch met de koffie om mee te nemen naar de stad en zeg tegen Johan als jij je nou gaat douchen kan ik het bed wegruimen en de tafeldekken dan kunnen we ontbijten.
Hij was goed wakke,r dat hij terugkwam, want die douchen zijn hier bijna koud, daar wordt je niet vrolijk van. Het is een camping met een grote K, jullie begrijpen wel wat ik bedoel.
We zaten om voor negen al in de bus en in een half uur waren we in het centrum, wij moesten een klein stukje lopen voor de volgende bus, komt daar de 55 die stopt netjes voor ons, nee zegt Johan wij wachten op de 291, prima, man zegt niks en rijdt weer weg, na een tijdje kijken we nog eens op de time table bij de halte, staan daar alleen tijden in de nacht op, stonden we dus op de nachtbus te wachten, om kwart voor tien s’morgens, goed uitgeslapen dus.
De eerste stop was Höterget een bloemen en fruitmarkt met daarbij Hötergethallen met oosterse producten, daar wat rond gekeken en wat wilde vijgen gekocht, hebben we heerlijk op een bankje in de zon onze koffie zitten drinken dat is genieten.
Toen zijn we op bus 4 gestapt die rijdt praktisch de hele stad rond, dus site seeing op onze OV kaart.
Aan de andere kant van de stad uitgestapt en twee haltes met de metro naar Gamla Stan de oude wijk, waar we van oorsprong Duitse kerk de Tyska kyrkan willen bekijken, wat een prachtige kerk geheel in barokstijl uitgevoerd, het is een plaatje om te zien.
Daarna naar het ondergrondsemuseum Medeltidmuseet daar aangekomen bleek het op maandag gesloten, dat stond dus niet goed in de gids beschreven, jammer maar het is niet anders dan maar naar de Riksdagshuset (parlement) dit is pas vanaf juni door de weeks open en het is nog april, nou dit gaat goed zeg ik tegen Johan, wat doen we nu.
Maar met de boot naar Djurgárden, daar is het Vasamuseseet daar ligt de Vasa het grootste geconserveerde oorlogsschip op de wereld, dit heeft meer dan driehonderd jaar op de bodem van Stockholmse haven gelegen, maar staat in de gids maandags gesloten.
Maar daar is het monument van het gezonken schip de Estonia, dat willen we ook zien.
Komen we langs het Vasamuseseet is het wel open, snap je dit nou zeg ik tegen Johan, kom op kaartjes kopen en naar binnen zegt hij. Hier hebben we wel een paar uur rondgelopen wat is daar veel te zien, geweldig en wat een indrukken, voeg wel een aantal indruk foto’s toe. Daarna toch nog naar het monument geweest van de Estonia, daar moesten we flink om zoeken voor we het gevonden hadden, waren drie groten stenen in een vorm van een punt met alle namen erin gegraveerd.
We waren allebei een beetje versleten, dus terug naar de camping, eerst op de tram daarna de metro en toen op de bus het was spitsuur, dus bijna een uur over gedaan met de bus naar de camping.
Eerst maar even in de tuinstoel buiten bijkomen met een kopje thee, daarna maar verder morgen vertrekken we naar Uppsala universiteitstad, daar komt Linnaeus (Carolus) vandaan en is een tuin te bezichtigen, hij promoveerde in Harderwijk.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

PS, Foto's volgen straks eerst even eten.

• 24 Mei 2016 - 18:36

Piet:

Hallo Johan en Jantien,
    Prachtige reis hebben jullie hoor, beleven een hoop, verliezen eens wat ( wieldop) maar als het daar bij blijft dan zit het wel goed met jullie reis.
    Het reis verslag is mooi om te lezen en de meegestuurde foto's vullen dat prima aan.

Veel plezier voor de komende tijd, gr. Piet en Saakje