De stad Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De stad Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De stad Stockholm

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

22 Mei 2016 | Zweden, Stockholm

Vandaag onze eerste dag Stockholm, dus vroeg uit de veren, we liepen om 9.00 uur naar de bushalte, zo’n tien minuten lopen van de camping.
We kregen uitleg van iemand uit Afghanistan, die stond ook bij de bus te wachten, hij sprak goed Engels, we moesten bij de eindhalte Tekniska högskolan van de bus, met de metro verder, ging allemaal prima, moesten onderweg nog de bus uit en in een andere bus overstappen, want deze bus moest naar de garage, dit hebben we in Den Haag ook al eens gehad, maar daar niet uitgeklokt en weer ingeklokt, dus gelijk geld kwijt, maar dat kan hier niet, je klokt alleen in als je instapt, en niet als je weer uitstapt, ging prima en dat we de metro uitkwamen gingen de poortje vanzelf weer open, dit scheelt een hoop gedonder, van welke vervoerder ook weer, zoals in Nederland. We hebben eerst even op het centraal station rondgekeken en even een infokaart van het openbaarvervoer daar opgehaald.
Daarna verder met de metro naar de Slussen, daar op de boot gestapt naar Djurgarden, daar is ook het Tivoliepark, maar dit was nog dicht, wij weer op de boot terug naar de Slussen. Daar troffen we het er was een autorally van allemaal oude auto’s , motoren, brommers en brandweerauto’s dit ter ter nagedachtenis aan prins Berthil, we hebben ervan genoten. Wij daarna gelijk de wijk Gamla Stan ingelopen, dit is de oudste wijk van Stockholm, prachtig mooie smalle straatjes en steegjes, enkele met trappetjes, het was soms best wel klimmen, daar hebben wij op een bankje ons broodje opgegeten en onze thermoskan koffie soldaat gemaakt, dan is Johan zijn rugzak ook weer wat lichter. Het is een gezellige wijk met leuke winkeltjes en boetiekjes, wel echt toeristisch. Het stikte er van de Amerikanen, er lagen vier van die strijkijzers in de haven, dan weet je het wel.
Toen naar het koninklijk paleis dit ligt ook in Gamla Stan, daar de hebben we de kapel bekeken, die was zo mooi, vanaf morgen is de kapel gesloten voor een doopfeest van het hof, en natuurlijk foto’s gemaakt, ook van de entree van de kapel met de trappen, vaak gezien op tv maar nu in het echt. Daarna naar buiten voor de wisseling van de wacht, dit is een heel spektakel hier met een muziekcorps erbij, ik weet niet of dat alleen op zondag is, of dat ze door de weeks daar ook muziek bij spelen. We hebben genoten van de muziek, soms was het net Rieu, zelfde deuntjes en er werd behoorlijk geapplaudisseerd en dan salueerde de dirigent mooi toch, en het was schitterend weer we stonden vol in de zon daar.
Daarna daar om het paleis nog rondgelopen en foto’s gemaakt en ook van het Riksdagshuset (parlementsgebouw) wat er pal naast staat, daar gaan we morgen nog even rondkijken, er moeten daar opgravingen onder zijn van de zestiende eeuw die willen we zien.
Toen zijn we naar de kade gegaan bij het Grand Hotel waar de boot naar Vaxholm afvaart, we waren beide behoorlijk moe en Johan heeft last van zijn lies, als hij te veel gestaan heeft, dus naar de caravan. De boot ging om 15.50 uur en vaart er ongeveer een uur over, kaartjes kon je op de boot kopen, Johan had weer 65 plus korting, hij wel. Het was een geweldige tocht over het water zo tussen alle eilanden door, wat een prachtige stad zo aan het water en soms vaarde de boot flink hard ook, het was prachtig, bijna de hele tocht op het achterdek gestaan, het was zo lekker in het zonnetje, gewoon genieten. Door de flinke vaart waren we al met vijftig minuten in Vaxholm, gelijk naar de bus gelopen, het zijn maar vier haltes met de bus, maar te ver om nu te lopen. Op de camping gelijk naar de receptie toe, die zou tot vijf uur open zijn, dan kon ik even op internet via daar, ze was dus alweer vertrokken, dus kon weer niet internetten, dat wordt denk ik op de volgende camping.
Word vervolgd.
Groeten van Johan en Jantine