De stad Göteborg. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De stad Göteborg. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De stad Göteborg.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

27 Juni 2016 | Zweden, Gotenburg

Wij zijn vandaag met de bus (de Rosa Line) naar Göteborg geweest, het was tien minuten lopen van de camping naar de bushalte, eigenlijk zitten we dichter bij het centrum als dat wij dachten, wij waren in twintig minuten in het centrum van Göteborg. Het is een prachtige stad met ruime straten en wat kanaaltjes er tussen, die zijn niet breed, er kan net een rondvaartboot doorvaren, die is niet te hoog en je zit in de openlucht. Wij zijn eerst maar even naar de haven gegaan om daar rond te kijken. Dat ik vroeger jong was en in Amsterdam op de horeca vakschool zat, moest ik zaterdagsmorgens naar school en ik ging daar op de fiets heen en moest dan bij de Hembrug met de pont overvaren naar Amsterdam en terug. En dan kwam de Tor Line daar met een Ferryboot richting Amsterdam ook langs (deze lag altijd in de haven vlak naast de Coentunnel in Amsterdam) die vaarde van Göteborg naar Amsterdam en terug. En als wij dan uit school kwamen op de fiets rond 12.30, dan wachten de pont altijd op ons als dat kon, dan stond de pontwachter te wenken dat we moesten opschieten. Alleen als dan de Tor-line eerder was moest hij wel overvaren en dan waren wij 20 min meer kwijt. Ja, want de Hembrug moest ook open voor de Tor Line (en voor wie het niet weet, de Hembrug was de spoorbrug tussen Amsterdam en Zaandam, daar ligt nu een spoortunnel). Daar had ik het met Johan over in de haven van Göteborg, want volgens mij vaart de Tor Line niet meer van Amsterdam naar Göteborg. Dat had makkelijk geweest voor ons, dan waren we morgen weer thuis geweest en hoefde ik het laatste stuk niet meer terug te rijden. Maar ja dat is verleden tijd, we worden oud, we beginnen steeds meer over vroeger te praten. We hebben aan de haven, bij het maritieme museum, ons broodje op zitten eten, bij een oude Zweedse torpedobootjager. En daar kwam Johan ook met verhalen van vroeger, in de tijd dat hij bij de marine vaarde op torpedobootjager de Friesland, hij heeft van alles uitgelegd over het geschut en dieptebommen en hoe dat werkte. En dan nu maar weer naar het heden en verder met onze stadswandeling. We hebben van alles bekeken, het station, Stora Saluhallen(een leuke overdekte markt), Feskekörke(een overdekte vismarkt, lijkt van buiten op een kerk), Domkyrkan(kathedraal), Utkiken( kantoorgebouw wat lijkt op een half gebruikt rode lipstick) dit is ontworpen door de schotse architect Ralph Erskine die ook het Sydney Opera House ontwierp, dat kennen we nog van dat we in Sydney waren. Wij zijn in een gigantisch overdekt winkelcentrum geweest Nordstan. Je hebt hier in de stad ontzettend veel zigeuners, bij elke supermarkt zit of ligt er wel een te bedelen, en als je gewoon wandelt of op een bank zit komen ze in optocht na elkaar bij je langs om te bedelen, al zou je iets willen geven, dan heb je nooit genoeg. En ze struinen elke vuilnisbak af voor lege blikjes en flessen(want hier zit letterlijk op alles statiegeld), en o we als er een ander in hun gedeelte probeert een vuilnisbak na te pluizen, dan is het theater del arte, zo gaan ze te keer. Er was een man die wilde een foto nemen van een paar zigeuner dames, nou daar gingen de dames los en schelden wat ze kunnen en op hun manier werden ze nog preuts ook, hoofddoek kwam voor het gezicht, en ze draaide hun lijf om. Ik heb dit alles op een bankje met een bakje koffie in de zon zitten bekijken, het was een groot toneelspel. In Stockholm zag je ze ook wel, maar hier waren er veel meer. in Noorwegen zag je er geen een, die hebben waarschijnlijk hiervoor een ander beleid. En dat we later een ijsje kochten in de supermarkt kwamen er drie zigeuners binnen met enorme grote zakken gevuld met blikjes en glas, zij namen de drie emballage machines in beslag en dat duurde wel even een tijdje, je bent er klaar mee als je daar achter staat. Wij met ons ijsje naar buiten en hebben we ook nog de winkelstraatjes doorkruist. Toen was de koek, op wij denken, dat we wel 10 km gelopen hebben, wij hebben de Rosa-Line weer opgezocht bij het station en zijn weer naar de camping afgereisd, morgen trekken we weer verder.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

P.S. Berna doe je dames in het zwembad de groeten van ons en tot de koffie in augustus.

• 29 Juni 2016 - 13:09

Berna:

Hoi hoi, te laat gelezen om ze de groeten te doen.. Maar ik heb ze wel steeds op de hoogte gehouden. Genoten van jullie verslagen en mooie foto's. Woendsdag 31 augustus koffiedrinken op het bekende adres. Goede reis terug. Groetjes