Gammelstad - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Gammelstad - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Gammelstad

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

29 Mei 2016 | Zweden, Luleå

Vandaag gaan we naar Gammelstad. Wij waren op tijd op, het is de hele nacht niet donker geweest hier, een rare gewaarwording is dat. Een beetje slow start, want alles gaat daar pas om elf uur los daar, het is maar 10 km rijden hiervandaan.
Het eerste wat wij zagen was een gigantische oude begraafplaats, waar het behoorlijk druk was. Achteraf bedenk ik mij dat het Moederdag is in Zweden, dus dat zal de reden wel zijn van al die bloemen. De auto een plekje gegeven en wij op pad, het is inmiddels 21 graden.
Het ziet er allemaal vrij rustig uit, het is populair om daar te wonen, dit kan alleen als je daar geboren bent of als je met iemand trouwt die daar geboren is (dit heb ik uit het boekje). De kerk ziet er aan de buitenkant mooi uit, maar wij kunnen er niet in, dat is jammer, 1 juni pas. We spreken hier een aantal Nederlanders die met een ASCI groepsreis op pad zijn. Zij staan op een camping een stukje verder op als ons, het bevalt hun goed om met een groepsreis weg te zijn. Toen troffen we een stel Zweden bij de kerk, hier hebben we een heel gesprek mee gehad in het Engels, zij gingen ook naar de Noordkaap. Die man vertelde dat hij het advies had gekregen om via E8 langs de Finse grens te rijden, want deze weg is in een beter conditie. Dit nemen we mee voor ons besluit vanavond, hoe verder te reizen. De mevrouw vond het ook jammer dat de kerk dicht was, zij stelt voor om bij de informatie te vragen, of zij toch niet nog met een groep een rondleiding wilde doen, dit bleek achteraf te kunnen, eenmaal om drie uur, dan moesten we nog bijna vier uur wachten, dan maar niet, misschien tot ziens bij de Noordkaap, zij de mevrouw nog, wie weet.
Daarna naar het openluchtmuseum Friluftsmuséet Hägnan daar, we troffen het, er waren allemaal demonstraties van oude ambachten en zo, hartstikke leuk om te zien en het was er gezellig. Er zou ook een demonstratie tunnebröd maken zijn. En Johan koopt dit altijd bij de Hanos, voor hapjes te maken, ( nou Henk weer reclame nu voor de Hanos) maar dit ging niet door, jammer, staan we met een mevrouw daar te praten en vertellen dit zo, wat wij ermee doen thuis, zegt zij, heb je een email adres, dan stuur ik het origineel recept op, dan kun je het thuis uitproberen, nou lief toch, wij wachten af. Daarna nog even bij de smid gekeken die was van die grote spijkers aan het maken, toen hij hem klaar had, kreeg ik hem van hem, om mijn jas aan op te hangen. We hebben de auto weer opgezocht, ons brood en koffie opgemaakt en op weg naar een tankstation wat de KIA heeft voeding nodig, anders staan we morgen stil.
Toen wij naar het centrum van Luleá, nou daar is niet zoveel over te vertellen, een van tien in een dozijn. We hebben er door gelopen en even bij de haven gekeken, daar lagen een paar grote ijsbrekers, best indrukwekend hoe groot die zijn. We hebben ook nog wat foto’s gemaakt. Johan zegt we kunnen wel naar de camping gaan en we zijn via de andere kant, weer over een andere brug, naar de camping gereden. En nu ben ik mijn verslag aan het maken en ga proberen het bij de receptie te plaatsen, want hier bij de camping valt de Wifi steeds weg, dus dan lukt het niet!
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

• 29 Mei 2016 - 20:15

Kees:

J al deze plaatsen moeten Johannes bekend voorkomen in Stockholm is Solvalla in Umea en Scallafthee ikweet wel dat dit anders wordt geschreven zijn ook bekende banen Alex v D is dit wEekend in Stockholm hier is dit weekend 1 van de grootste koersen van Europa Ik vond die aandelen van de Lidl een hele goeie en hoe smaakt et Zweedse bier Jo? Of is et te duur?? Maar dan ga je naar de ?????? Vr gr Kees