Dombås - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Dombås - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Dombås

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

20 Juni 2016 | Noorwegen, Dombås

Vanmorgen om 9.15 vertrokken van de camping, 20 km voor Trondheim, voor een rit van 220 km naar Dombás. We reden langs en door Trondheim op een tolweg met verschillende tolpunten, dit word later als we thuis zijn verrekkend, met de tol-pass, die heb ik twee weken geleden op de computer geactiveerd, dus ik kan gewoon doorrijden, de verassing komt later. Bij Trondheim reden we door twee goed verlichten lange tunnels een gedeelte onder de stad door.
Het was druk op de weg, eerst was de weg vierbaans, een klein stukje zesbaans met een flinke klim erin. Een stuk na Trondheim werd het weer gewoon een tweebaans weg en werd het weer wat rustiger om te rijden. We schoten wel aardig op, maar ja daar waren de bergen weer, ik zeg tegen Johan dat wordt weer klimmen. We reden door een flinke grote kloof met weer de trein naast ons, die komen we bijna elke dag wel tegen op onze route en meestal loopt hij dan ook bij de camping langs waar we staan. Bij Oppdal gingen we weer omhoog voor een flinke klim, daarna reden we over een heel grote hoogvlakte met een zeer ruige vegetatie. Hier liepen de schapen zonder herder rond en er was geen omheining te zien en ze bleven rustig in de berm doorgrazen terwijl het verkeer met 80 km er langs reed. Voor Dombás gingen wij naar beneden met een daling van 10%, dus kalm aan met de caravan erachter. Ik was voor de daling al een keer op de hoogvlakte aan de kant gegaan, om de file achter mij er langs te laten, daar boven mocht je 90 km p/u rijden en ik maar 80 km en het was windkracht 15 meter p/s dus mijn auto ging niet harder als 70 km, dat was een flinke file die mij passeerde! In Dombás hebben we eerst maar even getankt, dan zijn we startklaar voor morgen, de benzine zakt nu ongeveer drie kroon p/l (€0,40) nu wij lager in Noorwegen komen, maar het blijft een verschrikkelijk duur land. En de levensstandaard is hier veel hoger als bij ons in Nederland, je zag de Noren het afgelopen weekend op de camping komen, met dubbelassers caravans van tien meter en met een auto er voor, waar wij alleen maar van dromen, en dat waren zeer jonge mensen met kinderen. Dat is bij ons vaak nog de leeftijdsgroep die nog in opbouw zijn van een huis en gezin. Zo’n 6 km voorbij Dombás is onze camping, die wij gisteren van internet hebben opgezocht, het ziet er prima uit eenvoudig maar netjes en schoon, en hier kun je twee nachten staan voor waar wij een nacht bij Trondheim stonden, dit zegt genoeg. En als duvel uit een doosje begon het bij aankomst weer te regenen, terwijl de hele dag de zon geschenen heeft, de was uit spoelen maar en in de emmer laten staan, het is niet anders, morgen maar in Lillehammer proberen om hem op te hangen. We gaan eten, sperziebonen uit het vriesvak met aardappelen en varkensmedaillons met yoghurt na en dit alles door mijn Johan bereid.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

P.S. foto's morgen er is alleen een Wi-Fi punt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 32859

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: