Warme truien-weer vandaag. - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Warme truien-weer vandaag. - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Warme truien-weer vandaag.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

03 Juni 2016 | Noorwegen, Hammerfest

Wat was het koud vandaag, dus heb ik voor de eerste keer deze vakantie de warme fleece truien onder de bank vandaan gehaald. En zeg nog tegen Johan, ik heb mutsen, sjaals en handschoenen in de kast, maar dat wij weg waren, lagen deze daar nog, daar hebben we spijt van gehad.
Het weer is compleet omgeslagen vannacht,gisterenmiddag begon het te waaien en vannacht ook nog te regenen, het is niet anders we moeten het er mee doen.
Dus na de koffie ons klaargemaakt, 11.30 in de auto op weg naar Hämmerfest, het is ongeveer 80 km rijden, we hebben er 2.30 uur over gereden, met een etenspauze in de auto dit keer. Dit zegt veel hoe lang je hier over een afstand doet, dit komt door de wegen hier, je moet in tijd denken en niet in km.
We moesten nog een flinke berg op, deze krijgen wij volgende week ook met de caravan, als we verder gaan. Voor wij boven waren melde de KIA, 4 graden boven nul, pas op het wegdek. Wij kwamen langs plaatsen waar best nog wel dikke plekken met sneeuw lag. En het regende geregeld flink, maar ja, we hebben vakantie en je wil wat zien, daar ben je hier voor.
Nu heb ik deze week keurig de auto gewassen, komen wij onderweg een wegverbetering van 10 km tegen, heen en terug, je wil niet weten hoe de auto er nu uitziet, passeert er op het laatste stuk mij nog een camper die net door een plas reed, wij kregen de volle laag, toen heb ik wel even gefoeterd. Bij thuiskomst heb ik eerst met de gieter de auto weer afgespoeld, dan droogt die rotzooi ook niet op, want het is nu toch nog nat weer.
Wij hebben een enerverende rit gehad, berg op en berg af, langs het Reparfjorden met een hele grote brug eroverheen, naar de andere kant van het fjord. Want eigenlijk ligt Hämmerfest op een eiland die door die brug verbonden word met het vasteland. We kregen twee tunnels en in een van die tunnels was op de heenweg onderhoud, dus moesten we over de oude weg er omheen, weer langs het fjord, die weg was wat langer, de tunnel is 2900 meter en gaat dwars door de berg, dat scheelt een stuk, terug konden we er gelukkig weer doorheen.
Dat Hämmerfest in zicht kwam, de plaats ligt in een baai en je moet een flink stuk afdalen naar beneden om er te komen en de weg is er geen millimeter te breed. Als je door een vrachtwagen gepasseerd wordt, deze rijden in een flink tempo door, wil je wel over de betonnen rand heen met auto en al, het kan allemaal maar net.
We hebben een parkeerplekje opgezocht in Hämmerfest, en zijn met de paraplu op, er door heen gelopen. Het stelt als plaats niet zo veel voor, en je verbaasd je eigen er elke keer weer over, dat de mensen op zo’n plek willen wonen. Zo afgelegen, maar een weg erheen, in de winter geen daglicht en vaak toch guur weer. Maar het zal zo zijn reden wel hebben. We hebben even bij de haven gekeken, er lag weer zo’n strijkbout, niet zo groot deze keer en er lag een veerboot aan de wal, die naar de eilanden vaart. En er lag verderop in de haven een grote gasboot.
Er liepen veel Duitsers in de plaats rond, van die cruiseboot, het waren net Japanners, overal selfies maken, bij elk iets wat je kon fotograferen stonden zij in de weg. Dus wij dan maar weer wachten tot zij weg waren. Daar op de terugweg nog even getankt en naar de supermarkt voor groenten vandaag, we komen er toch langs. En dan weer op de terugweg naar Olderfjord, na twee uurtjes reden we de camping weer op.
Morgen op advies van de dames hier naar Havóysund, dit moet erg mooi zijn en de Hurtigrutenboot komt daar ook langs, dit was vroeger de postboot van Noorwegen, maar nu is het een hele dure cruiseboot langs de Noorse kust, met een stap af en stap op systeem. Wij zullen het morgen allemaal zien hopen we en dat het weer dan wat beter mag zijn.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

P.S. En Henk, Johan zegt net, die braadworsten van Henk, hou ik te goed, als je het maar weet! Gelukkig heb ik nog een pakje braadworst voor Johan in de koelkast liggen voor hem, van onze favorieten winkel. Je weet wel die waar jij en Kees van denken dat wij daar aandelen van hebben.

• 05 Juni 2016 - 13:32

Marian En Henk Van Vliet:

Hi j eb J,
    Zijn die wegen daar zo slecht?
    De volgen sefie moet je is andersom nemen!

Groetjes,
    M en H