Langs het Porsangenfjord. - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Langs het Porsangenfjord. - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Langs het Porsangenfjord.

Blijf op de hoogte en volg Jantine

02 Juni 2016 | Noorwegen, Olderfjord

We hebben vandaag een kleine rit gehad van 140 km, we zijn om 10.00 op ons gemak vertrokken.
Wat een enerverende rit vandaag, soms reed ik maar 50 km, want ik wilde ook wat zien van het uitzicht. We hebben verschillende stops gemaakt, om toch even te genieten van het uitzicht.
We begonnen met grote hoogvlaktes met veel meren en de bergen op de achtergrond soms nog wat sneeuw erop, het was soms gewoon overweldigend, wat mooi!
Dat we bij Lakselv kwamen zagen we het begin van het Porsangenfjord al liggen, wat een uitzicht. Wij reden de rest van de weg langs dit Fjord naar Olderfjord. Het fjord zelf loopt tot de Noordkaap.
We hebben aan dit Fjord onze lunchpauze gehouden, wij stonden er nog maar net of er stopten twee Duitse bussen, mensen eruit, zijkant ging open,tafel eruit, spullen erop, en er werd geroepen Mahlzeit, je weet niet wat je allemaal ziet, netjes in de rij met kaartje in de hand waar de bedragen op staan die afgevinkt kunnen worden en een warme topf soep of braadworst en koffie na, zo kan het dus ook. Wij zaten in de caravan te eten dus er waren verschillende reacties over en weer, later buiten nog leuke gesprekken met ze gehad, Johan denkt, ik loop er ook even langs, kan ik een braadworst kopen? Vroeg hij aan de chauffeuse, nee dit was niet mogelijk, jammer voor Johan, ha ha ,heeft die even pech, hij is zo gek op braadworst. We hebben ze later hartelijk uitgezwaaid.
Toen zij weer vertrokken konden wij ook weer verder, want die bussen stonden naast mij, waar ik niet langs kon, maar we hebben een leuke pauze gehad en we hebben tijd zat.
Ja en toen langs dat fjord zo ongeveer 50 km, nou heb ik daar niet zo’n goede ervaring mee gehad in Nieuw-Zeeland, toen was ik in totale paniek dat ik naast Johan zat met de waterkant aan mijn zijde zonder vangrail. Maar nu reed ik en Johan zat aan de waterkant maar het ging goed en geen stress gehad, gaat goed, zegt Johan, je doet het goed. Zelfs dat er een groep rendieren de weg opkwam, ik remmen, Johan zegt, kan het niet wat rustiger, kijk, zeg ik, hij had ze nog niet gezien, dit is weer zo’n foto moment.
Dat wij bij de camping annex hotel en winkel in Olderfjord aankwamen, stonden daar weer die Duitse bussen, dat werd weer even zwaaien. De juffrouw van de receptie zegt, zoek alvast maar een plaatsje uit en kom later maar terug inchecken, want die bussen waren daar binnen aan het inkopen, het was er smoordruk.
Wij de camping op, is daar ook zo’n reisgroep van de ANWB, dus het staat aardig vol. Maar er kwamen twee Hollandse dames op ons af, die er al dertig jaar staan en waren zeer behulpzaam met een plekje zoeken en hoe alles daar werkt, fijn, het verliep vlotjes. Komt later nog een van hen vragen hoe lang wij blijven, nou drie nachten denken we, nou zegt ze als je er vier blijft is de vierde nacht gratis, nou wat denken jullie wat wij doen, we zijn Hollanders, niet, als het gratis is? De wasmachine en droger zijn ook gratis te gebruiken, maar ik had het al in de wasemmer, zegt een van die vrouwen doe het dan lekker in de droger, dan ben je gauw klaar, zo gezegd zo gedaan.
Later kwamen hun beider mannen terug, die waren aan het vissen geweest en zij gingen gelijk hun vangst schoonmaken, het afval werd aan de meeuwen gevoerd, die zaten al op hun te wachten, ze weten het, zeggen de mannen, als we terug komen met onze vangst.
Er zit aan de rand van het water een nestje van een kwikstaartje met zes eitjes erin, zulke kleine eitjes. De dames hebben ons goede tips gegeven voor tripjes in de buurt, dus morgen maar op pad.
Word vervolgd,
De groeten van Johan en Jantine.



  • 03 Juni 2016 - 16:54

    Marian En Henk Van Vliet:

    Hi J. en J. ,
    Het ziet er allemaal indrukwekkend uit, op de foto's, maar dat zal ook wel
    We hebben 2 van de zelfde reisverslagen gekregen, maar een deed het niet
    Maar dat mag de pret niet drukken
    Geniet van het vervolg van de reis
    Groetjes,
    H en M

    PS.
    We hebben hier ook heel lekkere braadworsten, voor Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 32844

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: