De Noordkaap: Ons doel is berijkt 5300 km gereden. - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De Noordkaap: Ons doel is berijkt 5300 km gereden. - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De Noordkaap: Ons doel is berijkt 5300 km gereden.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

05 Juni 2016 | Noorwegen, Skarsvåg

Wij waren vandaag vroeg uit de veren 6.30, we zijn gelijk samen gaan douchen, daarna heb ik de wasmachine aangezet met alle handdoeken enz. Zo heb ik vandaag vier machines gedraaid en alles in de droger gehad, dus dat is weer even van de baan. De wasmachines zijn hier vrij te gebruiken en er zijn vandaag geen groepen van ANWB of de ASCI, dus ik had de kans, voor wij weer vertrekken. Wij hebben hier dan vier nachten op de camping gestaan en na vandaag meegerekend, hier drie trips vandaan gemaakt zonder caravan er achter ( dit is een antwoord op Henk zijn vraag). Vandaag gaan we naar de Noordkaap, we willen om een uur of een vertrekken. Als dit lukt kunnen we bij Honningsvág het vertrek zien van de Hurtigruten boot om 15.15 uur, dat zou ik prachtig vinden als het lukt. Het is goed dat we gewacht hebben tot vandaag, want het is van de drie dagen de beste dag, wat het weer betreft. We reden eerst een stuk langs het Fjord dit was niet te breed, we kregen vijf tunnels onderweg een er van was Nordkapptunnel 6870 meter lang, wat een K ding, dan mopper ik op de Westerschelde tunnel, maar deze is een noch een tikje erger, alleen wat lampen met veel ruimte er tussen, geen belijning op de weg of blinkers aan de kant en geheel zwart van binnen, dat ding. En een daling en stijging percentage van 10%. Wat ben ik blij dat ik de caravan er niet achter heb, want ik wilde er eerst met dat ding naar de Noordkaap, maar Harry en Hennie zeiden dat we beter in Olderfjord op de camping konden gaan staan, ik ben hen hier dankbaar voor. Want Jantine had nooit na een keer die tunnel met een caravan erachter, weer een keer er doorheen gegaan met een caravan. De tol is er inmiddels wel af Harry, hij is nu gratis. Wij kwamen 15.10 uur aan bij Honningsvág en de Hurtigruten vaarde net uit, geweldig om te zien, het is gelukt, ik weer helemaal blij. Er lagen nog twee cruise schepen in de haven. Een daarvan was de Koningsdam van de HAL, Koningin Maxima heeft deze twee weken terug pas gedoopt. Dat wij in Honningsvág waren even wat foto’s gemaakt, de mensen stonden in de rij buiten in de kou, om weer ingescheept te worden. Dat wij na een half uur terug kwamen rijden uit Nordvägen, was de rij nog niet helemaal weg, dus dat is ook cruisen. Op advies van de dames op de camping, hebben wij de kleine plaatsjes Skipsfjorden, Kamøvear en Skarsväg voor de Noordkaap aangedaan, hier hebben we geen spijt van, dit zijn mooie kleine vissersplaatsjes, waar een ieder bijna aan voorbij rijdt richting Noordkaap. Wij kwamen fietsers, lopers,hardlopers,motors,campers,auto’s en heel veel bussen tegen van en naar de Noordkaap. Het is een lange saaie weg door een kaal golvend landshap omhoog, en het is steenkoud boven, 2 graden Celsius. Dat wij boven aankwamen moesten we eerst betalen voor wij het terrein op mochten, dit is kassa €58,- voor vierentwintig uur, wij waren er om 17.40 uur. Het stond er vol met bussen van de cruiseschepen, het was erg hectisch in het gebouw, maar na ongeveer een half uur was iedereen vertrokken, je kon er een kogel afschieten, zo rustig was het. Bij de entree kun je het gebouw naar binnen en dan is er beneden van alles. eerst maar even de film zien, toen naar beneden voor een lichtshow, voor de rest waren er wat vitrines aan de kant van de gangen, met wat poppetjes erin? Die een beetje de geschiedenis uitbeelden van de Noordkaap. Dat kan beter gedaan worden, vind ik. Dan maar naar de wereldbol buiten, voor wat foto’s natuurlijk, we zijn er nu toch. En koud dat het was, niet te houden, dus dat duurde niet lang. Wij weer naar de auto. We hadden van alles bij ons, zakjes met soep, chocomelk en heet water natuurlijk en broodjes. En dekentjes voor als we blijven wilde, maar het was aardig bewolkt met donkere luchten, Johan zegt, wat doen we, blijven of gaan we, dit word toch niet beter met dit weer, die zon zie je vannacht echt niet. Zo gezegd zo gedaan, om 19.30 uur vertrokken wij van de Noordkaap weer richting Olderfjord. Ons doel is bereikt, we zijn op de Noordkaap geweest, het is goed zo. Het was zeer rustig op de terugweg, dat wij in 2,30 uur rijden weer op de camping waren, met nog een stop bij Honningsvág want de Koningsdam vaarde net uit, dat heb ik nog even op de film gezet. En we hebben de zon vannacht ook niet gezien, dit was een goed besluit van ons om terug te gaan. Morgen gaan we weer verder, nu op weg naar huis, we staren met een korte trip van 125 km naar Alta, want ik heb de laatste dagen wel heel intensieve ritjes gehad, maar weer rustig aan beginnen.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

• 06 Juni 2016 - 09:43

Miranda:

Woooohoooo!!!!
    Super, eindelijk gehaald!
    Zijn erg benieuwd naar jullie verslag.
    Dikke kus Tjitte, Miranda & Nynke

Tags: De Noordkaap