Van Lysekil naar Smögen. - Reisverslag uit Dragsmark, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Van Lysekil naar Smögen. - Reisverslag uit Dragsmark, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Van Lysekil naar Smögen.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

25 Juni 2016 | Zweden, Dragsmark

Wat hebben wij een prachtige dag gehad wat weer betreft en qua uitstapjes, we hebben genoten. Wij zijn eerst naar Lysekil gegaan en dan moet je over het fjord met de pont bij St.Skárs naar Finnsbo. Door het midzomerfeest hebben de Zweden een lang weekend, dat betekend veel mensen en activiteiten en als het kan alles buiten. Er was vandaag een Cruise van Slettebakken(oude Amerikaanse auto’s) in Lysekil, dus de pont stond er vol mee en ook met de types die daar bij horen. In Lysekil was voor hun een eenrichting route uitgezet, dus als ze wilde konden ze daar de hele dag rondjes rijden. Wij mochten daar niet komen met de auto dus aan de rand van het dorp een parkeerplaats opgezocht, die zoeken we later wel weer op en we zijn gaan lopen. Wat een happening al die auto en die mensen, wij zijn de hele kust rondgelopen om het dorp, alles is op de rotsen gebouwd en net als gisteren in Fiskebäckskil word elk gaatje volgebouwd. Hier heb je dan nog wel behoorlijke straten waar je door kan rijden maar in Fiskebäckskil en Smögen kun je haast alleen maar lopen. Bij de haven hebben ze daar een oud badhuis, net als op Oland waar de mannen en de vrouwen gescheiden naakt kunnen zwemmen in zee, wij even niet, het water is nog veelste koud. Wij hebben daar ook de voetferry vanuit Fiskebäckskil aan zien komen in de haven, die zouden wij eerst nemen, die was afgeladen met mensen, dus maar goed dat we met de auto gegaan zijn. Dat we alles goed bekeken hadden, heb ik Johan weer naar de auto teruggebracht, in een keer zonder fout te lopen. Dat jij dat nog weet zei hij, ik had gewoon de zelfde weg weer terug gegaan, weer helemaal rond het dorp, nou ik niet, dit is korter. Daarna op weg naar Smögen een ritje van 25 km, de auto daar op een parkeerplaats neergezet, en weer lopen. Deze plaats is letterlijk op elke centimeter volgebouwd met weekendhuizen van Zweden. Ze zijn nu zelfs aan het bouwen op een rots in zee voor Smögen. Ongelooflijk, wat een mensen bij elkaar, het was er hartstikke gezellig langs de haven en het lag er vol met kleine schepen en luxe jachten. Op de houten kade waar je liep waren allemaal gezellige winkeltjes, restaurants, bars en terrassen. Er is hier werkelijk geen millimeter aan rotsen wat gebruikt kan worden onbebouwd, het staat op en in elkaar. Nou vonden wij vroeger Zandvoort al erg druk maar dit is nog een graatje erger. En alles gebeurt als het kan buiten dus in de tuintjes, terrasjes en bootjes en een ieder met zijn eigen muziek, hard of zacht, het moet kunnen. Er was ook een muziekfestival op een rots aan de gang, waar veel jongeren op af kwamen en die hadden al veel alcohol op. Zij mochten geen drinken meebrengen, dus lieten alle lege blikjes en flessen aan de kant achter en dan moet je weten dat hier letterlijk op alles statiegeld zit, dus wij liepen al te tellen. Een klein kapitaal lag daar! Maar daar was alweer de oplossing, er liepen groepen zigeuners met grote vuilniszakken de boel bij elkaar te zoeken. Daar moet je morgen niet achter staan in de supermarkt, want dan ben je het haasje. Het was half vijf dus wij maar weer richting de camping. Johan had weer eens ruzie met zijn Tom-Tom, die wilde niet doen wat hij wilde, dat ging de hele weg zo door en vlak voor dat wij bij de pont waren, zei hij, ik heb hem. Laat maar zei ik, we zij al bij de pont. Ik gooi dat verrekte ding weg, zegt Johan, doe dat maar als we thuis zijn, zeg ik, want we moeten nog wel naar huis. Ik hoor Joep nog zeggen met mijn eerste computer lessen, een computer is een dom ding, het is de mens die erachter zit. Dit viel niet zo in goede aarde bij Johan, op dat moment. Morgen gaan we richting Göteborg met de Tom-Tom.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.