De kust van Bohuslän. - Reisverslag uit Dragsmark, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De kust van Bohuslän. - Reisverslag uit Dragsmark, Zweden van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De kust van Bohuslän.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

24 Juni 2016 | Zweden, Dragsmark

Vandaag reden we weg van de camping bij Arvika en voor ons reed ook net een Nederlander weg, ook met een Eriba Touring. We hebben een flink stuk achter elkaar aangereden, het leek wel of we bij elkaar hoorde, maar hij sloeg af bij de E18 richting Stockholm, bye,bye zeiden we. Wij gingen door richting Ámál waar we de E45 opgingen richting Göteborg. De E 45 was de weg van ons oorspronkelijke plan om naar de Noordkaap te rijden, we hadden hem nog niet gezien deze 8000 km. En nu rijden we hem eigenlijk maar een stukje van 100 km tot aan Vänersborg. Hij was goed te rijden met een stuk wegwerkzaamheden ertussen. Tegen etenstijd hebben wij een picknickplaats opgezocht en een 30 minuten pauze gehad, lekker brood met gerookte zalm uit Noorwegen gegeten. En toen wij weer startklaar in de auto zaten, komt die zelfde Nederlander met die Eriba de picknickplaats oprijden, nou die heeft even een stukje omgereden, zeker zijn Tom-Tom vergeten. Wij hadden vandaag niet zo’n lange rit voor de boeg, het was maar 221 km naar Dragsmark in Bohuslän. Dit is aan de kust voor Göteborg aan het Skagerrak. De inrit van de camping was moeilijk te vinden, dus ik ben twee keer fout gereden en twee keer heb ik moeten keren op een heel smal weggetje, ik zweette waar ik anders nooit zweet, maar het is me gelukt! Toen zagen we de rode brievenbus bij het pad waar we in moesten, gelukkig, nou we staan op een droomlocatie in de tuin, maar wij zijn tevreden, dat is het belangrijkste. We hebben deze camping via de SVR, waar we altijd mee kamperen in Nederland. De voorzieningen zijn simpel, maar netjes maar geen internet. Mevrouw is aan het afbouwen, ze word te oud, maar we waren van harte welkom! Vanavond na het eten zijn we met de auto nog even naar Fiskebäckskil gereden, dat ligt 10 km verder aan de kust, van daaruit kun je met een voetveer overvaren naar Lysekil, waar we morgen willen rondkijken, even zien waar we erop kunnen komen. Fiskebäckskil is een prachtig plaatsje, maar je moet de auto vooraan parkeren en verder alles lopen, want het zijn allemaal nauwe straatjes daar en elke millimeter wat mogelijk is bebouwd en de mensen die daar wonen hadden in die straatjes hun auto geparkeerd bij hun huis, maar wij vragen ons nu nog af hoe ze daar in godsnaam gekomen zijn, want wij konden lopend er haast niet weg komen. En het is vandaag midzomer in Zweden. Dit is een feestdag hier, dus het was er hartstikke druk met auto’s en vrolijke mensen en we moesten het hele dorp door lopen voor we bij het punt waren waar het voetveer komt. Misschien doen we het morgen toch anders, om in Lysekil te komen, er vaart bij St. Skar namelijk ook een pont en dat is voor ons net zover rijden en misschien makkelijker voor ons, we zullen zien.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.