Rail Away Noorwegen. - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Rail Away Noorwegen. - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Rail Away Noorwegen.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

21 Juni 2016 | Noorwegen, Åndalsnes

Na een goed advies van de buren, zijn wij nog een dag op deze camping gebleven. Wij hebben op hun advies een treinrit met de Raumalijn gemaakt van Dobás naar Ándalsnes, in een woord, geweldig. Wat hebben wij samen genoten. Ze zeggen hier dat het Europa’s mooiste treinrit is, wij vinden bijna, want de Glacier Express in Zwitserland die vinden wij nog mooier. Maar dat maakt niet uit, wij hebben een geweldige dag gehad en die kan niet meer stuk. Wij zijn door valleien gegaan waar het water woest doorheen ging, en het was zo blauw van kleur, er werd verteld dat het kwam doordat het smeltwater is van de gletsjer. Wij kwamen langs de plaats Bjorli, dit is een skigebied hier, dat zes maanden per jaar open is omdat de condities daar goed voor zijn. Later gingen we met de trein door een keertunnel en dan kwam je weer hoger langs de brug waar we net daarvoor overheen gegaan waren. Vlak voor Ándalsnes kwam je langs de Trolltindene, een bergmassief en als laatste langs de Trollvegen, dit is Europa’s steilste bergwand, wat een uitdaging is voor vele bergbeklimmers om er tegen op te klimmen. Vroeger werd er ook wel van afgesprongen met een parachute, maar dat is per 1980 verboden, na een paar zeer ernstige ongelukken. Ándalsnes was het eindpunt van de reis, dit ligt aan het Romsdalsfjord waar de rivier Rauma, waar wij langs reden met de trein in uitmond. Hier komen zomers ook veel cruiseschepen, maar die lagen er nu niet. De plaats is niet groot en ook niet spectaculair, maar we hadden een pauze voor dat de trein weer aan zijn terugreis begon, dus toch maar even door gewandeld. Met de terugreis moesten we weer een kaartje kopen want ze verkopen alleen maar enkele reizen en je kreeg geen senioren korting , omdat het een toeristische treinrit is. Dus Johan geeft de creditkaart waar het kaartje van vanmorgen nog omheen zit, en de conducteur zegt wat is dat , dat is het kaartje van vanmorgen, het is oké, zegt hij, fijne reis en ging door, dank u wel, gratis rit. Dat is mooi meegenomen, 540 Kroon in de pot. Wij waren om zes uur weer in Dombás en de camping is maar 6 km ver dus we waren er snel. Gauw de ligstoelen uit de auto en in de zon, even van genieten, dat is lang geleden.
Wordt vervolgt.
De groeten van Johan en Jantine.

• 21 Juni 2016 - 22:40

Joep:

Trollvegen met de motor is schitterend om te rijden !