De weg naar Å i Lofoten. - Reisverslag uit Moskenes, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De weg naar Å i Lofoten. - Reisverslag uit Moskenes, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De weg naar Å i Lofoten.

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

14 Juni 2016 | Noorwegen, Moskenes

Vandaag zij we op toer geweest met de auto naar het zuidelijkste puntje van de Lofoten, de plaats Å. Wij zijn na de koffie om 10.00 uur vertrokken en hebben een rit van 287 km gereden en waren om 18.45 weer in de caravan.
Het landschap is heel anders als de noordkant, de bergen veel steiler met vaak smalle strookjes langs de kust, die bebouwd zijn. De wegen soms verschrikkelijk slecht en zeer smal, dan moeten er weer een paar auto’s achteruit rijden, omdat er een bus aankomt of een vrachtwagen. En het is hier een walhalla van campers. Wij reden in Nieuw Zeeland toentertijd, met 2800 campers rond daar op de eilanden. Ik denk dat er hier een veelvoud van campers zijn, de een nog groter als de ander, maar of de mensen die deze campers besturen dat allemaal goed kunnen, is de vraag? Aan de kant rijden vinden vele moeilijk en als het dan niet te breed is, word het lastig. Ik heb vandaag negen tunnels gehad heen en terug, waar er twee zeer smal en donker van waren, de andere tunnels waren de beste die we tot nu toe gehad hebben. En een veelvoud van bruggen met twee ervan, met een rijstrook, waarbij een het stoplicht niet werkte, ik reed achter een bus, ik dacht hier blijf ik achter, dat werkte, want een ieder gaf de bus de ruimte of reed weer achteruit als dit nodig was en daar profiteerde ik ook van. En hoe zuidelijke wij kwamen hoe smaller de wegen werden en dan ook nog tussen de bebouwing door. Wij wilde eerst met de auto en de caravan overvaren bij Moskenes, net voor Å op het zuidelijkste puntje van het zuidelijkste eiland, jullie begrijpen wel, dat ik blij ben dat ik daar niet rij met de caravan. Wij gaan morgen overvaren bij Svolvaer, waar we nu vlak bij staan met de caravan. Wij zijn halverwege onze tour bij de plaats Borg naar het Vikingmuseum geweest, het was in een woord geweldig. Het is het eerste museum waar wij in Noorwegen waren wat ons boeide. Het is gebouwd bij een Vikingopgraving bij Borg, zeer professioneel opgezet met audiotour die je boeide van het begin tot het einde. En er werd ook inzichtelijk gemaakt hoe men leefde en werkte in die tijd, er waren ook mensen die daar de oude beroepen van toen uitoefenden, houtsnijden, leerbewerking, weven en je kon er ook eten. Wij zijn er bijna drie uur geweest, dat zegt genoeg. Hierna was het nog twee uur rijden naar Å, we hebben daar even bij de kust staan kijken naar de zee, waar aan de ene kant de zon scheen en aan de andere kant de wolken zich samen pakte, machtig gezicht om te zien hoe de natuur te werk gaat!
Toen op de weg terug, het was vier uur en het was drie uur rijden terug. En ik wilde graag bij Leknes, een stuk de B weg volgen, langs de andere kust. Het was terug veel rustiger op de weg en we schoten flink op, bij Leknes nog even getankt, want we willen wel verder kunnen, nietwaar? Die B weg was prachtig, zeer rustig langs de fjorden en door allemaal veengebieden heen, met veel bloeiend wollegras. Met vergezichten over zee naar de vaste wal waar je de bergen in de nevel kon zien aan de overkant. Het laatste stuk kwamen we weer op de E10 naar Svolvear, wij hebben genoten van deze rit. En we zijn nu van het noordelijkste puntje tot het zuidelijkste puntje geweest van de Vesterálen en de Lofoten, ons doel bereikt! Ben vanavond nog bezig geweest om de boot via internet te boeken, nou, dit is niet gelukt, een account aangemaakt, vier keer de procedure gevolgd, tot het betalen met de visa toe, en dan werd ik er weer uitgegooid, met de mededeling tijd verstreken. Ik werd er gek van, eerst op de visa kijken of mijn geld niet vier keer afgeschreven is, nee dit was niet gebeurd, gelukkig. Wij gaan morgen wel in de rij staan om twaalf uur, kopen we dan wel een kaartje voor de overtocht, welterusten.
Word vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 32803

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: