Henningsvaer - Reisverslag uit Svolvær, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu Henningsvaer - Reisverslag uit Svolvær, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

Henningsvaer

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

13 Juni 2016 | Noorwegen, Svolvær

Deze bok heb ik alweer geschoten van Vaderdag, maar ja, het is gebeurd en ze zeggen altijd, een ezel stoot zich geen tweede keer aan de zelfde steen (ik dus wel vaker).Ik had het voor vertrek nog gauw even opgezocht op internet, maar ik ben er intussen wel achter dat dit de Vaderdag datum van België is. Bedankt voor alle reacties en geheugensteuntje, wie weet kan ik het nu wel onthouden. Johan rekent in ieder geval volgende week weer op ontbijtje, met iets extra’s!
Wij zijn vandaag op zoek geweest naar de haven, waar we op de ferry kunnen in Svolvaer, daar werden we niet veel wijzer. Er hing een A viertje met vertrektijden en er was niemand aanwezig daar. Pas middags als de ferry er is kun je het aan de bemanning vragen. Zijn we op de terugweg naar de camping middags, er nog een keer geweest. Toen lag de ferry er, het komt hier op neer, als we niet reserveren via internet, we uiterlijk om 14.00 in de rij moeten staan en wachten of er nog plaats is. Daar denken we nog even over na, we hebben nog even.
Daarna zijn we naar Henningsvaer gereden, zo’n 35 km van de camping af. Een mooi rit langs een fjord met steile bergen en de weg was niet al te breed, dan heb je van die vakken onderweg met een bord met een blauwe M erop, waar je kunt uitwijken. En voor Henningsvaer krijg je nog twee bruggen met een rijstrook met een stoplicht erbij. Deze hadden we in Nieuw Zeeland ook maar dan moest je hem nog delen met de trein en geen stoplicht erbij, dus gewoon goed uitkijken.
Henningsvaer is een prachtig vissersplaatje op een zeer mooie locatie, waar we de stokvis nog op de latten konden zien hangen, onderweg waren de latten die wij zagen, allemaal leeg. We hebben eerst het hele dorp doorgereden tot aan de visafslag, want het regende zo. Daar ons brood gegeten met warme cappuccino erbij. Daarna weer terug gereden en de auto geparkeerd. En het dorp ook nog te voet doorgelopen, dit was het beslist waard. De paraplu kon na een tijdje ook dicht want het was inmiddels droog geworden.
Onderweg troffen we nog mensen uit Dokkum, waar we een heel stuk mee opgelopen hebben en nog reisverhalen mee hebben uitgewisseld. Was best wel even gezellig, de vrouw ging steeds over in het Fries, O, zei ze dan, ik zeg, praat maar Fries, ik versta u wel.
Er waren verschillende galerieën en winkels en nog twee museums ook. Leuke pandjes gefotografeerd En nog wat leuks voor de kleinkinderen gezien!
Hier hebben we beslist geen spijt van dat we er heengereden zijn, het was het dubbel en dwars waard.
Toen we op de camping kwamen begon het al aardig druk te worden met campers en het staat inmiddels vol. Wij trachten elke dag het NOS journaal te kijken op internet, maar dat valt op het ogenblik niet mee door het voetbal. Dan kunnen we het haast niet downloaden. Wij hebben nu het nieuws van vijf uur al even om half zes zitten kijken, dan zijn we de voetbalkijkers voor. En toen ging net ook nog even de skype aan, Heemskerk is calling, hartstikke leuk vinden we dat! De verbinding was niet geweldig, maar ik begreep wel dat Jeroen nog even het over Vaderdag moest hebben, ik vind het allemaal prima en zal het nog wel lang moeten horen. Lekker nog even gekke bekken getrokken met de meiden, slaap lekker! Dikke kus van opa en omaxxxx
Word vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.


  • 14 Juni 2016 - 16:41

    Marian En Henk Van Vliet:

    Hi J en J,
    Dat van die Vaderdag was mij niet opgevallen,
    Maar als dat zo is, vind ik dat wel iets speciaals voor jou,
    Dus ik vind het wel bij je passen, zo'n geintje!
    Veel liefs van uit Utrecht en een goede reis.

    Groetjes,
    M en H

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 32817

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: