De dag van Johan! - Reisverslag uit Svolvær, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu De dag van Johan! - Reisverslag uit Svolvær, Noorwegen van Jantine Kersbergen-van Zurk - WaarBenJij.nu

De dag van Johan!

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

12 Juni 2016 | Noorwegen, Svolvær

Want ja, het is vandaag tenslotte Vaderdag, nietwaar! Al zitten we dan ver weg in Noorwegen. Dus vanmorgen een lekker ontbijtje voor hem klaargemaakt, zelfs met een gekookt eitje. En een kleine verrassing voor hem. Waar heb ik dat aan verdiend? Omdat je de vader bent van mijn kinderen, zei ik. Goh, dat je daar aan gedacht hebt, zei Johan, ja zo ben ik nou eenmaal. Vanavond nog een taartje bij de koffie en dan is het feest weer voorbij voor hem vandaag.
Wij zijn daarna op ons gemak vertrokken uit Myre, wat een mooie camping met een geweldig toiletgebouw en zo keurig verzorgd, een dikke tien van ons beide. Voor een rit van 140 km naar Svolvear halverwege het zuiden op de Lofoten. Vandaag gaan we door de 6000 km grens. Weer de brug over bij Sortland voor de laatste keer en dan naar rechts deze keer. Ik heb de hoofdprijs aan tunnels gehad onderweg, negen stuks, de langste was 6,4 km, als je erin rijdt is het een groot zwart gat en ik zie nou eenmaal niet goed in het donker, dus ik heb heel wat afgefoeterd. Waarom geen goede verlichting of blinkers aan de kant en behoorlijke strepen op de weg. Dit zou ook niet overbodig zijn. Ik kan in Zwitserland en Oostenrijk altijd alles goed zien in de tunnels, dus het is wel mogelijk. Het landschap veranderd behoorlijk richting het zuiden, de fjorden worden steeds steiler en zijn ook hoger en er ligt nog wel behoorlijk veel sneeuw bovenop. In het noorden waren er wat grotere vlaktes tussen de fjorden, hier zijn het wat smallere strookjes en de fjorden zijn ook groter en ruimer wat water betreft.
Onderweg nog even gestopt, want we zien steeds bloemetjes aan de kant van de weg staan die op Veenpluis of op Wollegras lijken. We hebben er wat van geplukt en we gaan straks in het beste boek van de weg kijken wat het is ( hier konden we het niet in vinden). Je kon wel zien dat het veengrond was waar het op stond, deze had ik hier ook niet verwacht. Nou, we zijn eruit, het is Wollegras, even Google. Leuk, vroeger woonde we op de Wollegras en nu weet ik het verschil pas tussen de plantjes, Wollegras is eenjarige, heeft een aar en Veenpluis is meerjarig en heeft meerdere aren en is later met de pluizen. Dit was de biologieles van Jantine. We waren om 13.30 op onze nieuwe camping waar we meerdere nachten zullen blijven, we gaan met de auto wel wat ritjes maken in de omgeving, even zonder caravan dit keer. En morgen even in Svolvear bij de haven kijken. Hoe het met de ferry verbindingen staat, hier komen we er op internet niet uit, alleen de reservering is in het Engels, maar de uitleg in het Noors en dat kunnen we nog steeds niet lezen. Straks eten we lekker kip tandoori vandaag. Fijne avond allemaal die ons volgen.
Wordt vervolgd.
De groeten van Johan en Jantine.


  • 12 Juni 2016 - 20:46

    Eppie:

    Hallo Allebei,

    Kees komt er maar sneu vanaf als het vandaag vaderdag is, volgens mij is het volgende week zondag vaderdag. We zitten dan in Duitsland, en moeten dan weer richting Noordwolde. Kaffee und kuchen is dan een ideetje.

    Groeten,
    Eppie ( Kees zit formule 1 te kijken)

  • 12 Juni 2016 - 21:24

    Jantine Kersbergen-van Zurk:

    Nou Eppie, dan ben ik goed in de bonen vandaag, want ik had het ook nog opgezocht voor ik vertrok.
    Moet ik volgende week weer taart kopen en dat is hier niet voor de poes. Dan kun je beter in Duitsland zijn, Das ist etwas billiger. Johan lacht zich rot, weer taart!
    groet, Jantine

  • 13 Juni 2016 - 13:13

    Marian En Henk Van Vliet:

    Hi J en J,

    Leuke (Vader) dag gehad?
    Wij vieren elke dag!

    Groetjes,
    M en H

  • 13 Juni 2016 - 16:09

    Adrie V.Zurk:

    Hallo j en j.
    Volg jullie al van de eerste mail, maar nu wil ik je
    een ezelsbruggetje aan reiken.
    Moederdag is de 2e zondag in mei
    Vaderdag de 3e zondag in Juni.
    Bof jij even Johan met twee Vaderdagen!!!!!!!!!!!
    Tante Adrie

  • 13 Juni 2016 - 16:22

    Kim:

    Ach dan vier je het 2 keer. Kan best met 2 kinderen. Maar dan volgend natuurlijk ook 2 keer Moederdag!

  • 13 Juni 2016 - 17:10

    Joep:

    Johan heeft veel geluk dit jaar. Aanstaande zondag krijgt hij natuurlijk weer een lekker ontbijtje voor Vaderdag !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Jantine, geboren 1956 te Zaandam en woonachtig sinds 45 jaar in Wolvega in Friesland. Na een arbeidzaam leven ben ik samen met mijn Johan gepensioneerd. Ik met partner AOW, een van de voordelen van een oudere partner. En nu gaan we samen naar Noorwegen met postboot de Hurtigruten langs de Noorse kust naar Kirkenes.

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 32791

Voorgaande reizen:

23 September 2021 - 01 Oktober 2021

Kersbergjes met de Hurtigruten

07 April 2016 - 07 Juli 2016

Kersbergjes naar de Noordkaap

02 Oktober 2006 - 14 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: